Aspergers syndrom - symtom & svårigheter

Eftersom jag själv nyligen fick diagnosen Aspergers syndrom tänker jag försöka sprida lite info. om vad det egentligen är för något. en del har hört talas om det tidigare, andra vet inte alls vad det är. det är dock ganska vanligt, och kan vara sjukt jobbigt att leva med innan man fått själva diagnosen, så jag tycker att det borde uppmärksammas mer. Here we go, jag kan ändå inte sova.

-Personer med Aspergers syndrom har ofta svårt för ögon/kroppskontakt.
Svårigheter med ögonkontakt stämmer in på mig. Har alltid haft sjukt svårt att se folk i ögonen, och tittar ofta ner i marken när någon pratar med mig. Försöker träna bort detta, men tro mig, det är inte lätt!
-Personer med Aspergers är ofta känsliga för förändringar och kan ha olika rituella beteenden.
Det här problemet känner jag också igen mig i. Om jag har planerat något, och det sedan inte blir som jag hade tänkt är min dag totalt förstörd. Eller småsaker, som att jag måste byta plats i klassrummet oväntat t.ex, no fun.
-De har svårt att förstå sociala samspel och har nedsatt förmåga att samverka med andra. De blir ofta ensamma.
Det här är själva huvudproblemet för mig. Jag har ofta blivit utstött, speciellt när jag var mindre, utan att förstå varför. När jag fick min diagnos svart på vitt började det klarna. jag kanske inte är som alla andra, även om jag inte förstod det lika bra då.
-Det kan finnas en kraftig ängslighet och tvångsmässighet. Man kan se aggressionsutbrott och destruktiva handlingar i situationer av oro och ångest, särskilt hos tonåringar.
Den här punkten stämmer också. Om jag utgår från egna erfarenheter så beror det på att man bygger upp en slags frustration inom sig, som aldrig får utlopp förän allt bara exploderar, och då går det allt för ofta ut över de runtomkring. Tror att frustrationen i sin tur beror på att man hela tiden har känslan av att inte passa in, och att vara missförstådd.
- Personer med Aspergers är ofta intresserade av detaljer mer än helheten.
Sant. Jag lägger märke av massvis av detaljer, och av bilder med massa saker på kommer jag oftast bara ihåg de detaljer jag fastnat för och lagt märke till. Därför är jag också mycket noggrann med t.ex sminket, eftersom minsta lilla fel gör allt fel enligt mig.
-Under tonårstiden finns också ökad risk för andra samtidiga psykiska problem, till exempel depression. Självkänslan blir ofta låg.
Låg självkänsla har jag haft problem med under hela högstadietiden & gymnasietiden. Nu börjar jag dock tuffa till mig lite, men jag har fortfarande långt kvar. det här är den jobbigaste biten utav aspergers syndrom, tycker jag.
-Personer med Asperger kan vara klumpiga i motoriken och ha stel, avvikande gång.
Jag själv har problem med rörligheten pga. att jag spänner mig så galet mycket. Därför känner jag mig väldigt stel, men jag vet inte om det är något som andra tänker på.
-Man kan se överaktivitet och koncentrationsbrist som liknar problemen vid ADHD.
Också en jobbig punkt. Problem att fokusera på t.ex faktatexter är vardagsmat för mig. Jag kan behöva läsa samma stycke 5 gånger minst för att en enda mening ska fastna.
-De har ofta språkavvikelser. Talet kan sakna vanlig språkmelodi och ha en entonig melodi.
Detta kan jag nog inte uttala mig om själv, men vad jag vet har talet aldrig varit något problem för mig.

Det finns såklart många fler svårigheter i vardagen, och symtom, detta är bara en liten del. exempel på andra symtom kan vara saker som att man utan anledning undviker en viss sorts mat, har tvångstankar som att t.ex vika en tröja 5 gånger i rad osv. kommer nog att uppdatera asperger-kategorin rätt så ofta eftersom det är en stor del utav mig själv och mitt liv som jag vill göra andra medvetna om. Har ni frågor så är det bara att skriva, jag svarar gärna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0